Samen voor een levende Zambezi - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Bart Geenen - WaarBenJij.nu Samen voor een levende Zambezi - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Bart Geenen - WaarBenJij.nu

Samen voor een levende Zambezi

Door: Bart Geenen

Blijf op de hoogte en volg Bart

24 April 2012 | Zambia, Lusaka

Even een groet vanuit het stroomgebied van de Zambezi. Ik krijg steeds meer berichten dat baggeren van de Lower Zambezi de komende jaren echt van de baan is . Dat voelt als een grote overwinning. Niet alleen voor natuur, maar ook voor de 10 duizenden mensen in het gebied die dagelijks afhankelijk zijn van de rivier. Samen moeten we werken aan ontwikkeling van de Zambezi, maar dan wel op een duurzame manier waarbij natuur wordt gespaard en de ontwikkeling kansen biedt voor lokale mensen. En dat kan volgens ons. Dat kunnen we niet alleen, dus bij deze een uitnodiging aan jullie om met suggesties te komen.

Ik ben hier met het lokale WWF team en partners om samen de voorgang van ons project te bespreken en de plannen te maken voor de komende jaren: Daadwerkelijke implementatie van environmental flows. Het is een voorrecht om hier samen te zijn met andere experts op dit onderwerp (en natuurbescherming in de brede zin). Ook al zitten we voornamelijk in vergaderzalen en hebben we alleen komende vrijdag even de kans het veld in te gaan, het is een bron van inspiratie om gezamenlijk onze schouders onder deze enorme opgave te zetten. Aan inzet ontbreekt het hier zeker niet! Morgen bespreken we de plannen met de dam- en waterbeheerders en de verschillende ministeries om hun mening te horen en vooral samen te bepalen hoe we de natuurlijke dynamiek terugbrengen in de rivier. Voor verschillende delen van de rivier zijn er goede kansen, maar waarschijnlijk zullen we het allereerst kunnen demonstreren in de Lower Zambezi.
Tijd om wat te gaan eten. Verse vis uit de Zambezi en nshima natuurlijk!

• 25 April 2012 - 10:43

Karin :

Goed te lezen dat het baggeren van de baan is. Dit kun je 1 juni dan ook vertellen.

• 17 December 2012 - 14:45

Fred Hoogervorst:

Beste Bart,

Zoeven je reisverslag voor een Levende Zambezi gelezen, helaas wat laat, maar toch gefeliciteerd met het behoud van de natuur in en om de Zambezi, ook met perspektief voor de mensen die aan deze belangrijke rivier wonen en er van afhankelijk zijn.
    Met hartelijke groet,
    Fred Hoogervorst.