Scheepvaart op de Zambezi: gaat dat wel samen? - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Bart Geenen - WaarBenJij.nu Scheepvaart op de Zambezi: gaat dat wel samen? - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Bart Geenen - WaarBenJij.nu

Scheepvaart op de Zambezi: gaat dat wel samen?

Door: Bart Geenen

Blijf op de hoogte en volg Bart

07 December 2011 | Zambia, Lusaka

Recent is er een hele grote voorraad kolen ontdekt in Mozambique, in het stroomgebied van de Zambezi. Dat heeft dit jaar, 2011, internationale investeerders en mijnbouwbedrijven aangetrokken om deze kolen te delven. De stad Tete, waar eigenlijk niets te doen was tot kort geleden en je hotels op één hand kon tellen, is nu ‘booming’. Overal nieuwe hotels, maar dan moet je niet denken dat je dan ook een kamer hebt. Die zijn voor de komende jaren al geboekt door de mijnbouwbedrijven!

Om de grote hoeveelheden kolen af te voeren naar zee en vervolgens naar bijvoorbeeld China, is een optie de Zambezi bevaarbaar te maken. Daarvoor moet volgens de huidige plannen gebaggerd worden. De Zambezi, een van de laatste grote rivieren in de wereld die nog niet gebaggerd is en nu nog op veel plaatsen vlechtend is, zou langzaam maar zeker een transportkanaal moeten worden.

Het WNF en partners lobbyen bij de Mozambikaanse overheid voor behoud van de rivier. Vorige week, november 2011, heeft het WNF een petitie ingediend waarbij wij erop aandringen eerst alle effecten goed in beeld te brengen. Als jij ideeën hebt hoe scheepvaart en behoud van de Zambezi wel samen kan gaan, laat het me dan weten. De tijd dringt!

Bart

Ik werk bij het Wereld Natuur Fonds als deskundige op het gebied van zoet water (natte natuurgebieden, rivieren). Ik ben verantwoordelijk voor een aantal zoetwaterprojecten in Afrika, Latijns Amerika en China.

Actief sinds 27 Sept. 2011