Nieuwe waterwetten in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bart Geenen - WaarBenJij.nu Nieuwe waterwetten in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bart Geenen - WaarBenJij.nu

Nieuwe waterwetten in Suriname

Door: Bart Geenen

Blijf op de hoogte en volg Bart

31 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Nederland blijft niet vanzelf droog en zo komt het dat we als Nederlanders altijd op een of andere manier bezig zijn geweest het water buiten te houden. Was het vroeger vooral ‘vechten tegen water’, nu is het motto ‘leven met water’. In ieder geval, uit de noodzaak van deze polderbewoners om samen te werken zijn al in de 13de eeuw in Nederland waterschappen bestaan en zij behoren tot de oudste instituties van het Nederlandse staatsbestel. Ik moest het ook even opzoeken, maar nu weten we weer waar het ‘poldermodel’ en ‘polderen’ vandaan komt.

Water zit de Nederlanders in het bloed en dan is het wel even heel wennen als ik in Suriname merk dat men zich nauwelijks bewust is van de waarde van water of eventuele problemen als we water niet goed beheren. ‘Er is hier meer dan genoeg water, dus waarom zorgen maken’ is wat ik vooral te krijgen hoor. Zie ik dan overal veel te snel problemen denk ik bij mezelf. Suriname is inderdaad wel heel verfrissend! Het is een van de groenste landen in de wereld met 95% van het land nog bedenkt met tropisch bos. Het is een van de laatste nog ongerepte stukken regenwoud op onze planeet met een enorme rijkdom aan planten en dieren. Niet te geloven. Suriname staat ook in de top-5 van landen met het meeste water per persoon. Dus, misschien hebben ze wel gelijk, waar maakt die malle Nederlander zich druk om.

Toch was ik de eerste dag van mijn bezoek aan Suriname getuige van een bijzondere gebeurtenis die verband houdt met het beheren van water. De minister van Natuurlijke Hulpbronnen, Jim Hok, presenteerde in een persconferentie, die mede georganiseerd werd door WWF in het kader van Waterweek 2015, de eerste 3 ontwerp waterwetten voor Suriname. Deze wetten zijn bedoeld om de drinkwatervoorziening zeker te stellen. Waarschijnlijk is dit het begin van meer wetten voor een beter waterbeheer en het opzetten van waterbeheerorganisaties, zoals waterschappen. Ik heb het gevoel dat hier geschiedenis wordt geschreven en ik mocht daarbij zijn!

  • 31 Maart 2015 - 16:37

    Karin G.:

    Ha Bart,
    Zo wat een geweldig nieuws! Leuk al die bekende gezichten te zien op de foto!
    Succes verder daar, dammenman.
    Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Bart

Ik werk bij het Wereld Natuur Fonds als deskundige op het gebied van zoet water (natte natuurgebieden, rivieren). Ik ben verantwoordelijk voor een aantal zoetwaterprojecten in Afrika, Latijns Amerika en China.

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 1371
Totaal aantal bezoekers 123677

Voorgaande reizen:

22 Maart 2015 - 04 April 2015

Waterrijk Suriname

15 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Dammen in Borneo

01 Januari 2010 - 01 Januari 2013

Zambezi - Levensader voor mens en dier

Landen bezocht: