Irrawaddy rivierdolfijnen - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Bart Geenen - WaarBenJij.nu Irrawaddy rivierdolfijnen - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Bart Geenen - WaarBenJij.nu

Irrawaddy rivierdolfijnen

Door: Bart Geenen

Blijf op de hoogte en volg Bart

20 Mei 2013 | Maleisië, Kuching

Wat een prachtig eiland is Borneo! Vanochtend voor de start van de conferentie de Sarawak rivierdelta bezocht welke vooral bestaat uit uitgestrekte mangrovebossen: de ‘Kuching wetlands’. In deze rivier die uitmondt in zee hadden we het geluk Irrawaddy rivierdolfijnen te zien. Een familie van ongeveer 9 dolfijnen. Irrawaddy rivierdolfijnen komen voor in mangroves en estuaria van Zuidoost-Azië. De lokale vissers zien de dolfijnen graag, omdat ze vissen de netten indrijven en daarom worden ze beloond met een deel van de vangst. In sommige gebieden worden deze dolfijnen daarom vereerd. De soort staat echter onder druk door het verstrikt raken in netten en vernietiging van hun leefgebied door onder andere de aanleg van dammen. Ik hoop dat dit lot onze vrienden hier bespaart zal blijven.

Bart

Ik werk bij het Wereld Natuur Fonds als deskundige op het gebied van zoet water (natte natuurgebieden, rivieren). Ik ben verantwoordelijk voor een aantal zoetwaterprojecten in Afrika, Latijns Amerika en China.

Actief sinds 27 Sept. 2011