Belangrijke doorbraak Lower Zambezi - Reisverslag uit Luangwa, Zambia van Bart Geenen - WaarBenJij.nu Belangrijke doorbraak Lower Zambezi - Reisverslag uit Luangwa, Zambia van Bart Geenen - WaarBenJij.nu

Belangrijke doorbraak Lower Zambezi

Door: Bart Geenen

Blijf op de hoogte en volg Bart

02 Maart 2012 | Zambia, Luangwa

Na toch een wat teleurstellend bericht over de Salone, heb ik nu een prachtig resultaat te melden: uitbaggeren van de zeer natuurlijke Lower Zambezi River gaat niet door!!
Een internationaal bedrijf die kolen aan het mijnen is in Mozambique in het stroomgebied van de Zambezi had plannen om de Zambezi over circa 500 km uit te baggeren. Dit om de grote hoeveelheden kolen af te voeren naar zee en vervolgens te exporteren. De gevolgen voor de bijzondere natuur met kraanvogels, nijlpaarden, en vele andere beschermde dieren zouden enorm zijn. Het zou ook ons WNF werk om de natuurlijke rivierafvoer terug te brengen heel ernstig in gevaar brengen (kijk even op http://www.wnf.nl/nl/wat_wnf_doet/projecten/details/?project=79).

Als WNF hebben we ons sterk verzet tegen de plannen en aangedrongen alternatieven te zoeken voor het kolentransport. Bijvoorbeeld via het spoor. De overheid van Mozambique heeft nu de plannen voor uitbaggeren afgekeurd. Gezien de grote economische belangen van de mijnbouwindustrie was een dergelijke uitkomst niet te verwachten, maar Mozambique kiest dus toch voor een duurzamere oplossing! Ik krijg ook berichten dat serieus de optie van spoor onderzocht wordt. Mijn dag (week en maand) kan niet meer stuk! Complimenten aan de overheid van Mozambique!

• 02 Maart 2012 - 14:22

Ellen:

Hey Bart,
    Wat een goed nieuws voor de natuur in Mozambique. Voor de rivier en het wild eromheen en erin! En voor de mensen die afhankelijk zijn van de rivier ook natuurlijk.
    De Mozambikaanse regering verdient inderdaad een compliment. Nu maar hopen dat een eventuele spoorverbinding ook zo streng langs de duurzaamheidslat wordt gelegd. Rolletje voor WWF misschien?
    Gefeliciteerd!

Ellen

• 03 Maart 2012 - 22:05

Maja:

Wow, Bart, dit is major goed nieuws!
    Wat gaaf om te lezen dat al dat praten, lobbyen, politieke natuurbeschermingswerk resultaat heeft!
    Complimenten aan Mozambique, maar zeeeeker ook aan jou en je WWF-collega's!

Groets,
    Maja