Natuurbescherming is ook volhouden - Reisverslag uit Luangwa, Zambia van Bart Geenen - WaarBenJij.nu Natuurbescherming is ook volhouden - Reisverslag uit Luangwa, Zambia van Bart Geenen - WaarBenJij.nu

Natuurbescherming is ook volhouden

Door: Bart Geenen

Blijf op de hoogte en volg Bart

16 Februari 2012 | Zambia, Luangwa

In december kondigde ik nog een spectaculair experiment aan: het voor de eerste keer in 40-50 jaar weer laten vollopen van de Salone rivier in de Zambezi delta, tijdens het regenseizoen. We hebben met partners heel hard aan de voorbereidingen gewerkt, maar het weer zat niet mee. Er viel veel minder regen dan verwacht. Er was gewoon te weinig water in de Zambezi om op een verantwoorde manier heel veel water uit het reservoir van de dam los te laten. Er waren voorstellen van partners om het experiment later te laten plaatsvinden, maar omdat dat dan buiten het ‘normale’ regenseizoen zou zijn, waren we daar als WNF niet voor. We hebben daarom besloten het experiment nu niet uit te voeren maar te verplaatsen naar het komende regenseizoen: december – februari. Het was een moeilijke beslissing, maar zoals de beslissing rond de Elfstedentocht, achteraf de beste. We blijven in het experiment geloven en gaan met verenigde krachten ons helemaal voorbereiden op december – februari! Jullie gaan er zeker van horen.

Bart

Ik werk bij het Wereld Natuur Fonds als deskundige op het gebied van zoet water (natte natuurgebieden, rivieren). Ik ben verantwoordelijk voor een aantal zoetwaterprojecten in Afrika, Latijns Amerika en China.

Actief sinds 27 Sept. 2011